De inspiratie

Het merk Titleist begon met een visie – en een röntgenfoto. Het succesverhaal van de Titleist begon op een zondag in 1930, toen Phil Young, een toegewijde amateur-golfer en eigenaar van een precisie-giet rubberbedrijf, een makkelijke putt miste in een wedstrijd met zijn vriend, die hoofd was van de röntgenafdeling bij een lokaal ziekenhuis.

Overtuigd dat de bal zelf schuldig was, gingen Young en zijn tegenstander naar het ziekenhuis, maakten een röntgenfoto van de betreffende golfbal en ontdekten dat de kern ervan eigenlijk niet in het midden lag.

Luister hier naar het historische moment!

De revolutie

De vroegejaren
Met zijn ontdekking haalde Phil Young, Fred Bommer een mede-afgestudeerde, rubber specialist en fervent golfer, over om de Acushnet Golf Division te leiden. Ze wilden de hoogste kwaliteit en best presterende golfbal ter wereld ontwikkelen; één die uniform en consistent van kwaliteit zou zijn, bal na bal.

Het kostte Young en Bommer drie nauwgezette jaren om de eerste Titleist-golfbal te perfectioneren, maar toen deze in 1935 klaar was, kon deze in volle overtuiging worden geïntroduceerd bij clubprofessionals en golfers als de beste bal ooit gemaakt. Young paste een goed geleerde les toe en voerde een procescontrole uit die vandaag de dag nog steeds in de praktijk is: elke Titleist-golfbal wordt geröntgend.

Het verhaal van het logo
Het Titleist-script/logo is ontstaan ​​toen de eerste golfballen van het Titleist-merk in 1935 werden geproduceerd. De staf zocht naar een logo en iemand van de staf suggereerde het handschrift van kantoorsecretaris Helen Robinson haar handschrift werd beschouwd als een mooi handschrift.
Helen kreeg een vel papier en werd gevraagd het woord ‘Titleist’ te schrijven. De manier waarop ze het woord die dag op de pagina schreef, werd gebruikt voor het originele logo en het Titleist-script, een van ’s werelds meest bekende merken, is nog steeds gebaseerd op deze eerste letters. Tot op de dag van vandaag – siert het elk stukje Titleist-uitrusting over de hele wereld.

Vertrouwen opbouwen in een merk
In een spel waar consistentie en nauwkeurigheid van een schot worden beloond, concentreerden Young en Bommer hun inspanningen op productkwaliteit, beginnend bij het “proces”. Dit was destijds een revolutie. Een tweede revolutie was hun distributiebeleid.

Alleen golf-professionals
Terwijl de meeste golfuitrusting werd verkocht via warenhuizen, besloten Young en Bommer om Titleist-producten te distribueren via het individu dat het meest in staat was een superieure en hoogwaardige golfbal te onderscheiden. Ze voerden een distributiebeleid van “alleen via golfprofessionals verkocht” en namen de eerste stap om het toonaangevende merk van de golfprofessional en de golfproshop te worden.

Naar de golfer gaan
Titleist had een manier nodig om prestaties en uitstekende kwaliteit te valideren en debuteerde in 1936 met de Acushnet Golf Ball Demonstration Machine. Deze evenementen waren een geweldig succes omdat golfers in het hele land onder de indruk waren van de prestaties van de Titleist-golfbal.

Acushnet Golf Ball Demonstration Machine